Winkel

2013-04-07 verenigingsgebouwDe winkel van volkstuinvereniging Heerenveen is gevestigd in het verenigingsgebouw en heeft een eigen ingang aan het looppad.

De artikelen worden tegen sterk gereduceerd tarief verkocht dankzij de centrale gezamenlijke inkoop door de vereniging. Deze artikelen zijn om deze reden dan ook uitsluitend voor leden van de vereniging bedoeld.

De prijzen van de meststoffen, bonenstokken enzovoorts worden niet vermeld. De reden hiervoor is dat de prijzen per seizoen kunnen veranderen.

Openingstijden:

Van maandag t/m zaterdag tijdens het koffie uurtje van 10:15 tot 11:15 uur.
Woensdagmiddag van 14:30 tot 16:00 uur.

Buiten deze openingstijden kunt u, als de naam van een bestuurslid of vrijwilliger voor het winkelraam hangt, bij deze persoon komen vragen om de winkel te openen als u iets wilt kopen.

Op zondag en bij slecht weer is de winkel gesloten.

Het assortiment van de winkel:

Kalk. Deze meststof bevordert de zuurgraad van de grond.  Dit gunstig voor de groei van de bol-  en knolgewassen, maar ook voor de teelt van koolgewassen.

Patentkali. Patentkali zorgt ervoor dat het vochtgehalte in de bewaargroenten goed blijft. Denk aan aardappelen, bietjes en wortels. Bovendien zit in patentkali de voedingsstof magnesium. Dit is gunstig voor de vorming van bladgroen.

Vivifos. Vivifos is de vervanger van Thomas slakkenmeel. Dit meststof bevat fosfor. Fosfor is voor de stevigheid van planten, en voor de bloei en zaadvorming.

Lavameel. Dit is vulkanische grond in poedervorm. Lava heeft een grote voedingswaarde, doordat er zogeheten sporenelementen in zitten. De planten krijgen minder gebreksziekten. Het kan ook helpen tegen knolvoet bij de koolteelt, mits men eens  in de twee weken een eetlepeltje  lavameel aan de voet van de koolplant gaat strooien.

Koemestkorrels. Deze koemest is rijk aan organische stoffen. Bovendien zitten alle voedingsstoffen, die hiervoor zijn aangeduid in de korrels. Dat staat in de beschrijving op de zak. Deze koemest bevat geen onkruidzaden.

Potgrond. De potgrond is rijk aan humus, is handig als grond voor zaaibakjes en kan ook benut worden als vulsel voor de opkweek van plantjes in potten.

Bloemengaas. Bloemengaas wordt ook wel chrysantengaas genoemd. Het dient als horizontale versteviging voor bloemstengels. Het kan ook  in een verticale opstelling (ondersteund met palen of stokken) worden gebruikt, zodat aan peulen of erwten de gelegenheid wordt geboden om te kunnen klimmen.

Insectengaas. Insecten- of vliegengaas geeft bescherming tegen uienvlieg, wortelvlieg, preimot, vogelvraat en de koolvlieg.

Bonenstokken. Deze stokken worden ook wel tonkin- of bamboestokken genoemd. De duurzaamheid is tot enkele  jaren beperkt, omdat ze aan de grond willen verrotten. De lengte is 240 – of 270 centimeter.

Zaad. In het winkeltje is zaad te koop. Dit zaad is meestal overjarig. Echter, op de zakjes staat vermeld tot welk jaartal het nog kiemkrachtig is.

Drainagepijpen. Met de pijpen zijn afsluitdoppen en verbindingspijpen te verkrijgen. Bij een grote aanvraag is mogelijk om deze artikelen  extra te bestellen. De aanwezige drainlepel is gratis te gebruiken. Over de toepassing van de drainage kan een toelichting worden gegeven.